Monday, 21 April 2014

5 Tips Untuk Elakkan Anak Selalu Demam/ Selsema/ Batuk

Bismillahirrahmanirrahim..

Cuaca yang tak menentu..siang panas..petang hujan..budak2 lah senang nak jatuh sakit. Demam lah, selsema..pastu batuk..batuk lah paling kesian.. Alhamdulillah Irfan dan bb Ikhwan tak pernah lagi kena batuk yang keluar kahak tuh..selalu batuk2 manja/ ngade2 tu jer la. 

Mencegah lebih baik daripada mengubati kann..so saya just nak kongsikan apa yg saya selalu buat untuk elakkan Irfan (sekarang ni dah berumur 3 tahun lebih) selalu demam atau senang sangat kena selsema.

 
 TIPS ELAKKAN ANAK KERAP DEMAM DAN SELSEMA

(1) Pastikan anak banyak MINUM AIR KOSONG.
 
Badan kita mengandungi 60-70% air. Pentingnya nya air adalah anataranya membantu untuk membuang toksik keluar dari badan melalui perpeluhan dan buang air kecil. Toksik kan tak elok disimpan di dalam badan..kalau tak senangla jatuh sakit, kulit tak cantiklah dll..Sebab itu  kita digalakkan minum sekurang-kurangnya 8 gelas air sehari
Saya memang sediakan satu botol air untuk Irfan.. kalau dia nak minum air jer..senang terus jer minum dari botol tu..walaupun dekat jer dapur nak pergi ambil kann hehe. Lagi satu memang kena tanya selalu..Nak air tak?..Nak minum tak?..kalau tak dia leka jer main..leka tengok tv lah..pergi jalan2 pun memang selalu bawak air masak...


(2) Sekali-sekala berikan anak minuman PROBIOTIK seperti YOGURT, VITAGEN dan jenis sepertinya.
 
Minuman probiotik ini bagus dalam membantu penghasilan bakteria baik di dalam usus dan ia membantu kelancaran proses pembuangan.


(3) Berikan BUAH-BUAHAN sebagai snek harian.




Nasib baik Irfan suka makan buah..sebutlah buah apa pun...semua dia makan..tang sayur jer memilih..ade mood dia makan..ade mood taknak makan plak walaupun jenis sayur nyer sama jer.

Buah-buahan ini kan kaya dengan vitamin C, ade serat..baik untuk kulit, untuk sistem imun, sistem perkumuhan. Kalau sembelit ker..bagus sangat bagi makan buah betik kat anak.

(4) Pakaikan baju yang sesuai apabila keluar berjalan
Kena pakaikan baju yang sesuai untuk anak-anak bila keluar berjalan pergi ke shopping mall ker, ke klinik ker, ker pasar malam ker...sebabnyer untuk sesuai kan dengan suhu badan diorang. Selalunya kalau pergi shopping, keluar makan malam, pergi klinik, travel lama dalam kereta.... saya akan pakaikan Irfan dan bb Ikhwan (sekarang berumur 7 bulan lebih)  baju dan seluar panjang. Sebabnya taknak bagi diorang rasa sejuk..biar panas dan selesa dalam suhu sejuk dan dalam aircond. Kalau rasa sejuk sangat..takut nanti cepat kena demam dan selsema...so lebih baik pakaikan diorang ni dengan baju yang boleh buatkan diorang rasa hangat.



(5) Berikan anak Multivitamin atau Supplemen yang sesuai

Wajib ker bagi anak supplemen2 nih?...tepuk dada tanya selera!

Almaklumlah..sekarang budak2 senang jatuh sakit..banyak faktor antaranya cuaca, pemakanan, pergaulan, pencemaran dan lain-lain. Boleh semak checklist ni sama ada anak kita perlukan supplemen atau tidak:

>> Menghantar anak ke taska/ pusat asuhan
>> Anak senang berjangkit selsema atau batuk
>> Anak kurang selera makan dan kurang berat badan
>> Anak kerap jatuh sakit
>> Kulit anak bermasalah seperti masalah ruam, ekzema, gatal2 dan lain2.
>> Pembesaran / Pertumbuhan anak tidak memberangsangkan
>> Kemahiran / Perkembangan intelektual, kognitif, percakapan dan lain-lain yang agak lewat

Kalau banyak jawapannya ya bagi kes2 kat atas tu..digalakkanlah untuk mengambil supplemen. Ini adalah bertujuan untuk melengkapkan nutrisi harian anak dan menguatkan lagi sistem imun anak untuk melawan jangkitan penyakit. Ini adalah sebagai ikhtiar dan bertawakal lah kepada Yang Maha Penyembuh ...

Cadangan Supplemen Untuk Kanak-kanak


 Set Kanak-kanak Shaklee

(1) Mealshakes
~ Minuman berperisa vanilla yang disukai oleh anak-anak
~ Nutrisi lengkap dengan 24 jenis vitamin ,mineral dan zat perlu
~ Membantu meningkatkan imunisasi
~ Membantu tumbesaran

(2) Omega Guard Shaklee
~ Merupakan minyak ikan TERBAIK di dunia
~ Mempunyai satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak Omega 3 semulajadi iaitu EPA, DHA, ALA dan lain-lain
~ DHA penting untuk perkembangan dan fungsi otak

(3) Chewable Vita C Plus
~ Membantu meningkatkan antibodi
~ Mempercepatkan proses penyembuhan luka dan demam
~ Membantu memulihkan selsema dan resdung


Harga Set Kesihatan Kanak-kanak
Mealshakes : RM113.75 (544g)
Omega Guard: RM136.00 (90 biji)
Chewable Vita C Plus: RM37.50 (90 biji)

Boleh klik di bawah jika ada yang berminat untuk order

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=c4616f5a24a66668f11ca4fa80525dc4
 

Berikan yang terbaik untuk kesihatan anak-anak masa sekarang demi masa depan yang terbaik untuk mereka jua...in syaa Allah.

Untuk pertanyaan lanjut boleh hubungi:
Ummu Athiyah Ismail
012-222 9578 (sms/whatsapp)
FB Moms Beauty Shoppe

Dapatkan pada Harga Ahli dengan berdaftar dengan Ummu sekarang untuk beli dengan Harga Penjimatan.

Ummu Athiyah binti Ismail
Shaklee ID (858104)
SMS/Whatsapp 012-222 9578 untuk membuat sebarang pembelian.
Konsultansi PERCUMA diberikan.
Untuk dapatkan secara COD, saya adalah pengedar Shaklee di kawasan Kg Sg Merab Luar, Bangi dan Sg Sekamat, Kajang dan Dataran Masjid Putrajaya (weekdays).
Kini anda boleh dapatkan penjimatan sehingga 20% dengan hanya mendaftar sebagai ahli Shaklee. Pendaftaran hanya RM65 seumur hidup dan nikmati pelbagai keistimewaan sebagai ahli Shaklee.


Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit

Related Posts by Categories



1 comments :

Seri nian

Saya juga suka anak saya ambil mealshakee...best

 

Copyright © Moms Beauty Shoppe . Designed by Whitey Mommy