Tuesday, 5 August 2014

5 Tips Elak Gemuk di Hari Raya

Bismillahirrahmanirrahim...

Musim perayaan memang seronok tetapi kerap menjadi punca naik berat badan pada masa yang sama. Lagi-lagi lah kalau beraya sebulan...saya kongsikan tips daripada Kevin Zahri..sama2 kita amalkan yer

Jadi berikut adalah 5 tips mudah yang saya sendiri (Kevin Zahri) amalkan sepanjang bulan syawal.
(1) 2:5 Rule. 
Ini cara saya beraya sebulan. Dalam seminggu, saya amalkan 5 hari makan agak sihat dan 2 hari kurang sihat. Kenapa 5:2? Kerana kebanyakan rumah terbuka yang kira rosak diet, adalah pada Sabtu dan Ahad sahaja. Jadi Isnin hingga Jumaat saya amalkan pemakanan yang lebih baik untuk seimbangkan pilihan kurang baik dan tinggi kalori pada hujung minggu.



 
(2) 20 Minit. 
 Ingat bahawa ia akan ambil masa lebih kurang 20 minit untuk beraya kenyang. Jadi mulakan setiap rumah terbuka dengan hihdangan yang agak seimbang dan cuba makan perlahan.  Hidangan “seimbang” tu  camane? Cari sumber karbohidrat segenggam (nasi, ketupat etc), sumber protein yang baik (ayam masak merah, daging rendang) dan sayur. Lepas tu baru makan manisan “sedikit”.



 
(3) Setiap Rumah Terbuka = Satu Meal
Ramai yang sering mengadu “Aduh, rumah terbuka sepanjang hari! Memang tak boleh elak makan berlebihan”. Betul tapi hari biasa pun makan dalam 5-7x. Jadi jadikan setiap rumah terbuka itu sebagai satu hidangan dengan gap mungkin 2-3 jam diantara setiap rumah terbuka. 



(4) Fokus pada kalori makanan. 
Kestimewaan hari raya adalah lauk bukan air. Jadi kalau anda nak kurangkan pengambilan kalori berlebihan, makan lah tapi elak kalori daripada air … kalau boleh.
 
(5) Jangan tak beraya pulak! 
Itu penting. Tidak salah kita menikmati segala lauk yang lazat di hari raya setelah berpuasa sebulan. Life is about balance.
 
 
LIMA jer untuk kita praktiskan..lebih baik amalkan yang sikit dan istiqamah daripada tak amalkan langsung kann..dan kalau ada yang nak maintainkan berat yang dah turun masa bulan Ramadhan..takut tergemuk even dah jaga makan...boleh lah amalkan Lecitin, Alfafa dan Herblax...harga paling bajet untuk maintain kurus..boleh klik ni SET BAJET KURUS
 
 
Ummu Athiyah binti Ismail
Shaklee ID (858104)
SMS/Whatsapp 012-222 9578 untuk membuat sebarang pembelian.
Konsultansi PERCUMA diberikan.
Untuk dapatkan secara COD, saya adalah pengedar Shaklee di kawasan Kg Sg Merab Luar, Bangi dan Sg Sekamat, Kajang dan Dataran Masjid Putrajaya (weekdays).
Kini anda boleh dapatkan penjimatan sehingga 20% dengan hanya mendaftar sebagai ahli Shaklee. Pendaftaran hanya RM65 seumur hidup dan nikmati pelbagai keistimewaan sebagai ahli Shaklee.

 
 
 Disclaimer: Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Related Posts by Categories



0 comments :

 

Copyright © Moms Beauty Shoppe . Designed by Whitey Mommy