Sunday, 7 September 2014

10 Petua Mencerahkan dan Memutihkan Kulit Muka

Bismillahirrahmanirrahim... 

Lamanya tak bermasker...selalunya hujung minggu lah baru ada masa nak bermasker? Penting ker bermsker ni?...bagi ummu penting sebab bila kita dah jaga dalaman..luaran pun kena jaga juga..pakai masker untuk singkirkan sel-sel mati kat kulit dan seterusnya dapat mencerahkan kulit.

Ada banyak cara juga yang boleh bantu untuk cerahkn kulit muka..saja2 google terjumpa petua ini dari sini

 1. BARLI
Ambil segenggam barli dan goreng tanpa minyak. Kemudian, tumbuk barli yang telah di goreng itu hingga lumat. Bancuh serbuk barli tersebut dengan sedikit perahan air limau nipis dan air masak. Sapukan bancuhan tersebut dengan rata di wajah anda sebelum tidur.
Untuk mendapatkan hasil, amalkannya sekurang-kurangnya seminggu sekali. InsyaAllah anda akan dapat lihat hasilnya nanti.

2. BERAS PULUT

Ia berfungsi untuk menanggalkan daki dan sel-sel mati serta menghaluskan kulit. Manakala serbuk beras pulut khusus untuk menanggalkan sel kulit mati, mengurangkan parut, di samping memerah dan memutihkan kulit wajah dan badan.
Cara-Caranya:
1. Rendam beras pulut hingga lembut, kemudian tumbuk sehingga lumat.
2. Sebelum mandi, lumurkan seluruh badan dengan beras yang ditumbuk.
3. Biarkan lumuran tadi separuh kering dan sental kulit anda perlahan-lahan.
4. Bilas badan anda dengan air mandian. Amalkannya sekerap yang mungkin.
5. Untuk hasil yang terbaik amalkan,2 kali seminggu.Kulit tubuh anda dijamin akan cerah.

3. NENAS

Ambil bahagian dalam nenas yang keras (palu) lalu gosokkan ke seluruh bahagian badan. Bilasa badan dengan sebersih-bersihnya. Amalkan setiap pagi dan petang. InsyaAllah kulit anda akan lebih putih, cerah dan berseri.

4- TIMUN

Parut isi timun atau hancurkan, campurkan bersama perahan limau. Tempek ke muka dan tunggu sehingga kering. Sesudah itu, bolehlah dibilas dengan air bersih atau air suam. Nak cepat hasilnya, buat setiap malam.

5. LOBAK MERAH 

Parut sebatang lobak merah dan satukan bersama sebiji kuning telur dan sedikit jus limau nipis sehingga sebati. Tepek pada keseluruhan muka dan leher dan biarkan kering. Bilas dengan bersih. Amalkan tiga kali seminggu. ia menjadikan wajah lebih berseri, mulus, menegangkan kulit.

6. LIMAU NIPIS 

Belah limau nipis menjadi 2,gosok pada wajah dan badan…kulit akan menjadi cerah, licin dan harum..

7. BERAS 

Ambil 1 gengam beras,tumbuk dan tambahkan air. kemudian sapu pada wajah sebelum tidur..ia dpt menghilanhkan jerawat batu dan of course putihkan wajah..

8. BUAH DELIMA

 Buah delima mengandungi kandungan aktif yang merupakan agen pencerah kulit yang berkesan. Ia dapat mengenali bahagian yang berpigmentasi dan menghentikan komunikasi di antara sel bagi menghasilkan melanin.

9. LABU

 Tutup pori-pori pada wajah dengan buah labu yg bertindak membuang sel kulit mati. dgn campurkan puri labu,madu,cuka epal,tepung ubi,1 biji telur.

10. KOPI

Serbuk akan menghasilkan minyak anti-oksidan. Ia berfungsi menghaluskan serta mencerahkan kulit anda.kalau nak putih satu badan just lulur kopi tersebut icon smile Petua Memutihkan Muka Yang Berkesan
Caranya;
1. Tumbuk biji kopi sampai halus.
2. Campurkan serbuk kopi dengan minyak zaitun dan tepung sengkuang mengikut kadar yang secukupnya.
3. Kacau kesemua bahan hingga rata.
4. Kemudian, sapukannya pada muka serta seluruh anggota badan anda.
5. Sambil menyapu, gosokkan secara lembut campuran tadi pada tubuh anda.
6. Seterusnya, biarkan ia selama 1 jam. Tujuannya supaya minyak dalam kopi tadi menyerap ke dalam tubuh anda dengan sempurna.
7. Akhir sekali, bilas tubuh anda dengan air yang dicampurkan dengan sedikit garam. Lepas tu anda bolehlah mandi seperti biasa.

Ini semua petua tradisional yang guna bahan2 makanan kat rumah..ikut masing2 punya kulit. Ummu sendiri pernah guna timun, telur..pastu rasa gatal2..tak berani dah nak buat masker guna makanan hihi..

So..Ummu guna supplement Shaklee untuk jadikan masker...takyah nak beli masker lain..pakai supplement jer...macam2 masker boleh..masker ESP, masker Vitamin C, masker Collagen (kredit)...macam kat bawah ni:


Mata panda dah takde!


Hanya pakai 20 minit sahaja masker Shaklee Collagen Powder..eye bag gone!


Ada lagi testimoni yang pakai SCP ni...


  





Berminat nak cuba Shaklee Collagen Powder?...untuk penjagaan kecantikan dalaman dan luaran..macam 2 in 1. Bulan ini promosi BUY 6 ...FREE 1 KOTAK SCP, FREE MEMBERSHIP, FREE POSTAGE DAN DAPAT CASH REBAT..promosi ini tamat pada 30 September atau sementara stok masih ada!

Cepat hubungi untuk keterangan lanjut ---> 012-222 9578 (sms/whatsapp)

FB Moms Beauty Shoppe

Ummu Athiyah binti Ismail
Shaklee ID (858104)
SMS/Whatsapp 012-222 9578 untuk membuat sebarang pembelian.
Konsultansi PERCUMA diberikan.
Untuk dapatkan secara COD, saya adalah pengedar Shaklee di kawasan Kg Sg Merab Luar, Bangi dan Sg Sekamat, Kajang dan Dataran Masjid Putrajaya (weekdays).
Kini anda boleh dapatkan penjimatan sehingga 20% dengan hanya mendaftar sebagai ahli Shaklee. Pendaftaran hanya RM65 seumur hidup dan nikmati pelbagai keistimewaan sebagai ahli Shaklee.




Disclaimer: Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Related Posts by Categories



1 comments :

thehealthinspector

Masker Collagen + yogurt pun best juga ;)

http://thehealthinspector.wordpress.com/2014/09/05/sos-epal-aka-applesauce/

 

Copyright © Moms Beauty Shoppe . Designed by Whitey Mommy